Mausoleo di Santa Costanza Appunto di storia dell'arte con descrizione schematica della struttura del mausoleo di santa Costanza a Roma. The sarcophagus is massive with the chest measuring 128 cm or 4 ft 23⁄8 in high, 233 cm or 7 ft 71⁄2 in long, and 157 cm or 5 ft 13⁄4 in wide. The upper row of mosaics, largely missing by the 16th century, is thought to have had scenes from the New Testament since it has the Miracle of the Centurion. But excavations in 1992 discovered an earlier building beneath, and the existing building is now dated to around 350 AD. Ma circa la forma, oggi si conosce di fatto quanto più rari fossero presso i Romani i templi di forma rotonda, che quelli di forma rettilinea, a segno che in Roma meno quelli di Vesta che per rito doveano aver quella forma gli altri riduconsi difficilmente ad una diecina. L'ipotesi è erronea giacché la costruzione fu innalzata per le donne della famiglia di Costantino Magno fra il 326 ed il 329. Il mausoleo di Santa Costanza è costruito interamente da mattoni, visibili anche all’esterno, l’edificio presenta una pianta circolare le cui pareti perimetrali sono scavate da piccole nicchie. [17] This is especially true of the floor mosaics which were similar in style to those in the ambulatory, filled with cupids, birds, and Bacchus and grapevines. circa l'anno 1256. [2] The basilica was originally a "funerary hall" rather than a church in the modern sense. Stanley, David J., "New Discoveries at Santa Costanza", High-resolution 360° Panoramas and Images of, This page was last edited on 10 April 2020, at 16:08. In via Nomentana, nel complesso monumentale di Sant’Agnese, si trova il mausoleo di Costantina, meglio conosciuto come mausoleo di Santa Costanza. La volta anulare del deambulatorio del mausoleo di Santa Costanza ha mantenute intatte le più antiche decorazioni musive paleocristiane. Nella zona centrale trova spazio un tamburo sorretto da archi, su di esso si imposta la cupola di copertura. "[12] This design essentially creates two spaces or two worlds, that of the ambulatory and that of the upper dome. Stanley. Quindi si vede con quanta convenienza i Cristiani avessero scelto questo simbolo per fregiarne i loro monumenti, e perché vedasi egualmente nella volta, e nel sarcofago di questo sepolcro. Anche Costanza giuniore fu sepolta nel sepolcro della famiglia, e siccome le sue virtù, cristiane la promossero all'onore degli altari, perciò il sepolcro poscia fu dedicato in chiesa che oggi s. Costanza si appella. (Note that the much later Church of St Agnes, still standing nearby, is distinct from the older ruined one. While the mosaics of the apses have very clear Christian imagery, those in the ambulatory are much more secular and could be considered Dionysiac with their images of grapes, fruit, birds, and mythological figures. I preziosi mosaici del Battistero hanno per soggetto disegni correnti formati da pampini e tralci di vite diversamente cotornati e carichi di grappoli maturi. Aside from the natural scene, there are also four portraits including Constantia herself, "on the lid, four graceful portrait heads, one apparently that of Constantina, look calmly out over this assurance that the best is yet to be". la basilica di sant'agnese È liberamente aperta dal lunedÌ al sabato dalle 09.00-12.00 / 15.00-19.00, domenica dalle 15.00-19.00. Alcuni vani sono guarniti di mascheroni; de' cassettoni incorniciano rosoni connessi a intrecciature che formano croci ». [5] The smaller was moved in St Peter's itself (left transept) in 1606. The single door, flanked by two arched niches, would originally have been an internal arch or doorway leading straight into the Constaninian basilica or funerary hall, half-way along its length. L'onomastico si può festeggiare in memoria di diverse sante, alle date seguenti: 18 febbraio, santa Costanza di Vercelli, monaca; 25 febbraio, santa Costanza o Costantina, figlia di Costantino I; 17 luglio, beata Costanza II, regina di Sicilia e d'Aragona; 19 settembre, santa Costanza, martire con il fratello Felice a Nuceria Alfaterna sotto Nerone L’edificio fu eretto attorno al 350 d.C. per Costantina, figlia dell’imperatore Costantino: qui infatti trovarono sepoltura sia Costantina che la sorella Elena. This suggests not only holy power, but human power given that purple is the color of royalty and the gold stripes suggestion a connection to the Roman emperors. Onomastico. Sia i mosaici , che le sculture dell'urna oggi posta nel Museo Vaticano mostrano i tempi di Costantino, egualmente che le 24 colonne raddoppiate che decorano il suo interno. Devota a questa santa, fece costruire per se stessa il mausoleo che conosciamo accanto alla basilica. Despite the loss of the coloured stone veneers of the walls, some damage to the mosaics and incorrect restoration, the building stands in excellent condition as a prime example of Early Christian art and architecture. Là sorge una rotonda affatto costantiniana. In the ambulatory wall there are two shallow apses, each with a mosaic showing Christ as the Pantocrator, the earliest surviving examples of this depiction; they probably date to the 5th or 7th century, though there has been much discussion of this. It was quarried from only one place, Mons Porphyriticus (Coptos, Egypt), making it even more exclusive. Opposite the entrance in this central space there is "a kind of baldacchino...rises above a porphyry plaque which, below the middle arch of the center room, once seems to have carried the princess's sarcophagus". Essi appariscono finemente disegnati sopra un fondo bianco, quasi a imitare l'intonaco degli affreschi, e ripetono forme e concetti intieramente pagani. In this apse Christ is not just portrayed as royalty but as the ruler of the world, of all existence. [20] The scene presents an image of nature and plenty complete with grape vines, sheep and birds. La fronte di questo edificio è rettilinea, il rimanente è circolare : la costruzione laterizia nella sua irregolarità presenta il tipo del secolo constantiniano, ed i marchi col nome di Costantino frequentemente s'incontrano a testimonio della epoca CONSTANTINI AVG. This concept and picture of Christ as the almighty ruler and creator of the world would be the norm in the artwork of later churches, but it first appears here at Santa Costanza.[16]. The ambulatory is barrel-vaulted and is 22.5 meters or 74 feet in diameter. Nessun voto finora! [9], The structure of Santa Costanza reflects its original function as the mausoleum of one or both Constantine's two daughters, Constantia and Helena, rather than as the church it became much later. This was assumed to be the structure that survives. ROMA ANTICA DI FAMIANO NARDINI - EDIZIONE QUARTA ROMANA - RISCONTRATA, ED ACCRESCIUTA DELLE ULTIME SCOPERTE, CON NOTE ED OSSERVAZIONI CRITICO - ANTIQUARIE DI ANTONIO NIBBY - ROMA - STAMPERIA DE ROMAMIS - MDCCCXVIXI. Sono a notarsi alcuni fra questi capitelli che hanno le foglie appena sbozzate e non portate a finimento. In contrast the central area is well-lit, creating interplay between dark and light in the interior. De' genii pagani in disponibilità, angeli, ultimi nati della madre degli amori, vendemmiano di ramo in ramo. [11], One of the apses shows a traditio legis: Christ is shown with Saints Peter and Paul giving Peter the scroll representing law, with the inscription, "DOMINUS PACEM DAT," or "The Lord is giving Peace." [1] These mosaics probably represent the sort of decoration found in the Imperial palaces of the period, and in general have needed little restoration. A piece of what is believed to be his sarcophagus is similar in style and of the same material. [20] The imagery presented of wine and nature are not inherently Christian but could be perceived as such considering the use of wine in the Eucharist. By the 7th-century the basilica had fallen into ruins and was too large to be refurbished, and the current much smaller Basilica of Sant'Agnese fuori le mura was built to replace it, a few metres away. The area was an Imperial family estate, and the bodies of the sisters were both brought considerable distances to be buried there: Ammianus records that Constantina's body was brought back from Bithynia, and Helena's from Gaul (History XIV: 11, 6). Santa Costanza was also to some extent a new type of building. It is documented that Pope Nicholas I celebrated mass there in 865, the first time that "Santa Costanza" is recorded as its name, but its consecration as a church was not until 1254, by Pope Alexander IV, who had what were believed to be the remains of Constantia removed from the larger sarcophagus and placed under a central altar.[11]. Le nicchie maggiori della crociata da oriente ad occidente sono ornate di musaici cristiani molto inferiori: esse sono state aperte ne' tempi passati onde entrare nel corridore esterno. Or they could be perceived as a connection to Bacchus, the God of Wine. The centralized design put "direct physical emphasis on the person or place to be honored"[10] and was popular for mausoleums and places of baptisms at this time. According to the traditional view, Santa Costanza was built around the reign of Constantine I as a mausoleum for his daughter Constantina, later also known as Constantia or Costanza, who died in AD 354. Blasen, Philippe Henri, "De sancta Agnete Romana e fontibus Latinis antiquissimis... Sainte Agnès de Rome dans les sources latines les plus anciennes jusqu'à Augustin d'Hippone". [17] This, in conjunction with the two apses is where the majority of Christian imagery occurs. The upper ring sits on the columns while the "lower ring encloses a circular ambulatory whose space flows between the columns into the axial cylinder. Un corridore, del quale rimangono traccie girava intorno esternamente al corpo circolare. If true, the larger of the two porphyry sarcophagi there would belong to Helena, and the smaller to Constantina, the opposite of what has been traditionally thought. It is a concept that would later be prevalent in Christian art and architecture. Nella zona centrale trova spazio un tamburo sorretto … [5] The ambulatory has most of the surviving mosaics in the church. Peter also approaches Christ in supplication, like one would approach the Emperor. [5][1], Santa Costanza is located a minute's walk to the side of the Via Nomentana, a short way outside the ancient walls of Rome. Of the original Basilica of St Agnese, only about a third of the main outer wall survives, from the north side and the apse at the eastern end, but at less than the original height. Un portichetto formato da due colonne fra due pilastri, e due nicchioni ne' fianchi, e due nicchie ai lati della porta costituiva l'ingresso: le colonne ed i pilastri insieme colla volta sono perite: rimangono le nicchie di fianco: quelle laterali alla porta sono state murate. Come chiesa ne parlerò trattando questo articolo nella Parte Moderna, come sepolcro antico è questo il luogo di ragionarne. [7], The mausoleum was built over the catacombs that contained the relics of Saint Agnes, who was martyred as a thirteen-year-old, and which was attached to the ancient basilica of Saint Agnese mid-way along the liturgical north side. Dai quattro angoli del riquadro radiale si innalzano delle piante di vite che distendono i tralci ricchi di foglie e grappoli maturi, formando una corona attorno ad una figura, forse il ritratto di Costantina, rappresentata a mezzo busto, mentre puttini intenti nella raccolta dell’uva e uccelli in volo animano la composizione. In the sixteenth-century, watercolours were made of this central dome so the pictorial scheme can be hypothetically reconstructed. [1], That could suggest that the current church is the second Christian building on the site, and may be some decades later than traditionally thought, being built as a mausoleum for Constantina's sister Helena in the reign of her husband Julian the Apostate. Intorno al muro sono dodici nicchie, che avranno contenuto le statue de' dodici apostoli, divise fra loro da quattro nicchie maggiori, una corrispondente alla porta, e le altre tre per i sarcofagi, e quella di queste che è incontro alla porta contenne il gran sarcofago di porfido trasportato per ordine di Pio VI. Il tempio si presenta come una rotonda a deambulatorio, con doppia fila di colonne abbinate, dai fusti di granito grigio sormontati da capitelli con trabeazioni a mo' di pulvini, reggenti i peducci degli archi su cui posa la vòlta emisferica. Sono disegnate su fondo bianco ; di spirito completamente pagano, per le forme e per la tecnica, si riattaccano alla migliore tradizione classica. Un secondo restauro lo subì per opera del Cardinale Varallo nel secolo XVIII, e papa Pio VII nel 1819 ne fece rimuovere i sarcofaghi. This last type of scene also appears on Constantina's sarcophagus, as it does on the ends of the Sarcophagus of Junius Bassus. Primieramente per la Via Numentana , lungi dalla porta oggi detta Pia forse un miglio e mezzo , è l'antichissima Chiesa di S. Agnese , fabbricata da Costanlino ai prieghi di Costanza sua sorella (1); a lato di cui è un Tempio di forma sferica dedicato a Santa Costanza, ma comunemente creduto, che prima fosse Tempio di Bacco. It is now thought that the larger sarcophagus traditionally related to Constantina may in fact have housed her sister Helena, and the less spectacular one, also removed to the Vatican, was actually Constantina's. Santa Costanza and the old Saint Agnes were both constructed over the earlier cat… [15], In the second apse, Christ appears somewhat more simply but still as supremely powerful. His robes are not quite as rich as in the other apse, but still suggest power. « Una chiesa cristiana non può avere origine in epoca anteriore a questa, e fra le basiliche dello stesso tempo non ce n'è una la cui conservazione sia più soddisfacente. The fabric of Santa Costanza survives in essentially its original form. The mosaics of Santa Costanza are important examples of Early Christian art, and even rarer examples of secular palace ceiling mosaics. Larger arches mark the cardinal points in the mausoleum. Narra Ammiano Marcellino che sulla via nomentana era il suburbano di Costantino dove furono sepolte Costantina moglie dì Gallo cesare, ed Elena moglie di Giuliano poi imperadore l'anno 360 della era volgare: Inter quae Helenae coniugis defunctae suprema miserat. Le pitture che l'adornano sono moderne, non così i musaici che coprono la volta del peristilio, rappresentanti arabeschi, ornamenti di varie forme, animali, e vendemmie, e due ritratti nel mezzo della crociata da oriente ad occidente, ritratti muliebri di figlie, o mogli di cesari, poiché sopra una stola, o tunica d'oro hanno una palla, o manto di colore purpureo; quindi non sarà strano di ravvisare in essi quelli di Elena moglie di Giuliano , e di Costantina moglie di Gallo. (Note that the much later Church of St Agnes, still standing nearby, is distinct from the older ruined one.) There is another in the Museum of Roman Civilization in the city. è la vendemmia il simbolo della pressura di questo mondo, de' patimenti, delle penitenze: e di queste il risultato simboleggiato nel vino è il frutto immortale che se ne ricava. Quando il mausoleo di Santa Costanza fu trasformato in battistero, all’esterno fu realizzato un nartece, formato da un piccolo atrio con absidi sui due lati. Later legend considerably elaborated Constantina's devotion to Saint Agnes, but it now cannot be determined if this was a factor in the choice of location, although in general terms early Christians believed that their souls benefited from being buried close to martyrs, which was almost certainly a major attraction of the funerary hall to those who paid to be buried in it. « Le vòlte dell'ambulatorium che forma il circuito sono ornati di mosaici, a fondo bianco, della prima metà del secolo quarto, esemplare che sarebbe unico se non fossero stati conservati ugualmente quelli di santa Pudenziana. Lo spazio anulare fra il giro delle colonne e il muro esterno è coperto da una vòlta a botte adorna di musaici fra i più belli dell'epoca paleocristiana, con rappresentazioni vendemmiali,genietti alati, intrecci di pampini e viticci. A few sheep represent his role as shepherd governing and leading his flock. Questo battistero ove san Silvestro battezzò le due Costanze offre, tra gli edifizi della decadenza romana, il più antico esempio delle colonne accoppiate. Oggi si trova nel Museo Vaticano. It is a round building with well preserved original layout and mosaics. al Vaticano. [4], The mausoleum is of circular form with an ambulatory surrounding a central dome. The 4th-century mosaics on the ambulatory vault are contemporary with the building, and show a stark contrast to those in the apses, being essentially secular, with panels containing geometric patterns, small heads or figures within compartmented frames, birds with branches of foliage, vases and other objects, and vine patterns with cherubs harvesting and wine-making. A key component which is missing from the decorative scheme is the mosaic of the central dome. L'edificio nel quale ella riposa e di forma circolare con la volta sorretta da colonne di granito grigio e murata da mosaici rappresentanti genietti alati in atto di vendemmiare. Non essendo mio scopo fare la storia di questa fabrica mi limiterò a notare, che nel fare la scala di marmo per cui vi si scende si trovarono tutte le statue che già adornavano il cortile Verospi, una quantità di urne sepolcrali, un vaso di cristallo di monte, e i belli bassorilievi esistenti nel pianterreno del Palazzo Spada. Mausoleo di Santa Costanza e i suoi mosaici. Some consider that the building was only later reassigned as a church dedicated to Santa Costanza. ROMA - NELL'ANNO MDCCCXXXVIII - DESCRITTA - DA ANTONIO NIBBY - ROMA - TIPOGRAFIA DELLE BELLE ARTI - 1839. Attaching an important mausoleum as an annex to a church was a common practice in Rome and can be seen the cases of other Roman churches such as the Mausoleum of Helena (Constantine's mother, not his daughter), which was attached to the basilica of Santi Marcellino e Pietro ad Duas Lauros, now a ruin.[8]. mausoleo di costanza il mausoleo di costanza e’ liberamente aperto tutti i giorni: 9:00-12:00 / 15:00-18:00. basilica di sant'agnese. in quella reggia delle Arti: ora certamente sarcofagi non si ponevano ne' templi e quelli emblemi della vendemmia incontransi ad ogni passo sui monumenti cristiani, come in questo da cesari cristiani edificato ed abbellito; e se ne trova facilmente la spiegazione nell'evangelio dicendo Gesù Cristo, e la vite è simbolo della Chiesa sua, leggendosi nella tribuna della chiesa di s. Clemente. E la ragione di questo nome falso procedette dalla forma rotonda un tempo creduta esclusiva de' templi, e dal soggetto dei musaici che ne adornano la volta, e che fra altri ornamenti rappresentano la vendemmia. The apses, central dome, and ambulatory all had mosaic decoration, though that in the dome no longer survives. It has been built adjacent to a horseshoe-shaped church, now in ruins, which has been identified as the initial 4th-century cemeterial basilica of Saint Agnes. The putti are framed in acanthus scrolls, above which there are several images of masks. Santa Costanza is a circular, centralized structure, with a circular ambulatory ringing a high central space topped by a shallow dome, which is raised on a round drum, as can be seen from the exterior. [3] However, more recent excavations have called this date (and therefore the original purpose of the building) into question. Itinerario nell’arte-Cricco, Di Teodoro-Zanichelli. Ultimately, Constantina's sarcophagus was housed here, but it may have been moved from an earlier location. A Costantina o Costanza (318-354) è dovuta la costruzione, nel 342, della prima basilica dedicata a Sant’Agnese della quale oggi sopravvivono (sostanzialmente) i resti dei muri di cinta. Ma nel 1519 Pio VII lo tolse definitivamente di là per trasportarlo nella rotonda del museo Vaticano di fronte a quello simile di Sant'Elena. Gli archi del tamburo sono poggiati su un anello di colonne di ordine composito binate, sormontate da una porzione di trabeazione. This is one of the first examples in Christian art of Christ being portrayed in the same way as the emperor or royalty. Roma La Capitale d'Italia - Vittorio Bersezio - 1872. Un curioso equivoco, e la riconoscenza esagerata verso l'imperatore del cristiani, indusse a santificare quella sua figlia che fu bellissima e corrottissima, esperta in ogni voluttà e in ogni amore, da vera matrona romana della decadenza. A mosaic with two women wearing white, reported as being behind the sarcophagus in the Renaissance, has now gone and was never drawn. [10], The huge funerary hall or Constantinian basilica gradually fell out of use and into ruins, with the base of the wall now surviving for about a third of the original circuit of exterior walls, but Santa Costanza has survived all but intact. Il che dimostra almeno che il papa Braschi non aveva un rispetto troppo profondo per quei due antichi personaggi della cristianità. [22] The veneration of Constantina as "Santa Costanza" (Saint Constance) is only known from the 16th century onward, and her name is not included in the Roman Martyrology. An arched arcade with twelve pairs of granite columns decorated with composite capitals supports the drum below the dome, and separates the area of the ambulatory beyond, which is much darker, as light from twelve windows in the clerestory does not reach this area as well. It was different from earlier styles in that the roof, which would previously have been typically flat and made with wood, was instead designed as a dome and vault.[14]. Il mausoleo di S. Costanza sulla via Nomentana, fu anticamente creduto edifìzio de' tempi pagani ridotto all'uso cristiano: lo si volle un antico tempio di Bacco. Other early Christian buildings with a similar origin and a circular plan include Split Cathedral, built within Diocletian's Palace as his mausoleum, and the Rotunda of Galerius (now the Church of St. George]] in Thessaloniki built as a mausoleum for Galerius. It is a round building with well preserved original layout and mosaics. Anteriori di qualche anno a quelli di Santa Pudenziana sono i mosaici di Santa Costanza sulla via Nomentana. It is also important to note that Peter was Rome's first bishop so this meant Roman authority was sanctioned by God. From this perch he hands keys to Peter. Si vuole che, contemporaneamente a lei, vivesse a Roma una pia donna del suo stesso nome, la qual cosa indusse in errore la Chiesa, che desiderosa di onorare la famiglia di Costantino, non esitò ad aprire le porte degli eletti a sua figlia che veramente non aveva fatto nulla per meritare un simile onore. L’edificio rappresenta la fase finale dell’architettura romana tardo antica ed introduce le caratteristiche di quella paleocristiana. (This would be odd, however, because Julian was a staunch pagan.) Essi adornano la volta di un edificio rotondo, e rappresentano scene di vendemmia, la qual cosa ha indotto molti a credere che si trattasse di un antico tempio di Bacco trasformato più tardi in oratorio cristiano. The road follows the ancient Roman route which runs north-east from Rome to Nomentum or Mentana. Quanto poi alla vendemmia rappresentata sulla volta, questo soggetto è ripetuto sul sarcofago di porfido oggi nel museo vaticano trasportato da questo monumento sul finire del secolo passato per ordine di Pio VI. I motivi ornamentali sono di vario genere, tutti realizzati con precisione e raffinatezza, che rivelano ancora un legame con il naturalismo ellenistico. Per sua figlia e sua sorella il figlio di sant'Elena ha eretto il battistero di Costanza; ne fa fede Ammiano Marcellino. Successivamente il mausoleo venne utilizzato come battistero della basilica di Sant’Agnese, ma nel 1254 divenne chiesa autonoma per volere di Papa Alessandro IV. It was traditionally thought that construction began during the reign of Emperor Constantine I or shortly after, as an early history, the Liber Pontificalis, records that Pope Silvester I (d. 335) baptized Constantina and her paternal aunt in a baptistry built by Constantine there at the same time as the funerary hall. Sii il primo a votare questo post. The vaults of the apses and ambulatory display well preserved examples of Late Roman mosaics. [5] It is made of porphyry, a hard purple stone, reserved by the Romans for use only by the imperial family, whose colour purple was. Roma - DIEGO ANGELI - ISTITUTO ITALIANO DARTI GRAFICHE — EDITORE - 1914. Ma l'ipotesi non ha fondamento, e oramai e accertato che si tratta di un mausoleo, costruito secondo le norme adottate per i mausolei romani, e destinato alla figlia di Costantino, Costanza. Il fondo è molto chiaro così il disegno risalta con precisione ed i colori brillanti rendono viva la raffigurazione. (1) Questo antico edifizio cristiano è degno di essere osservato essendo il solo che dia una idea delle antiche basiliche profane, ed è il solo che conservi il doppio ordino dei portici interni . This is a clear sign of Christ, and the power of heaven, giving authority and holy power to man. Santa Costanza is a 4th-century church in Rome, Italy, on the Via Nomentana, which runs north-east out of the city. In these several biblical scenes appear, resembling catacomb paintings from the 3rd century, including Susanna and the Elders, Tobias, the sacrifice of Cain and Abel, the sacrifice of Elias on Mount Carmel, possibly Lot receiving the angels, Moses striking the rock for water, and possibly even Noah building the ark. Questo monumento porfiretico rimase nel centro del mausoleo fino all'anno 1595, epoca in cui il cardinale Sfondrato, restauratore della chiesa vicina di Santa Costanza, non lo mise da un lato sostituendolo con un altare. Questo soggetto aveva fatto credere codesto un antico tempio di Bacco, ma tutti sanno oramai qual mistico significato dessero i primi cristiani alla vendemmia. [19], Constantina's sarcophagus has complex symbolic designs in relief: "the surface is dominated by an intricate pattern of stylized vine-stems into which are fitted cherubs...with this scene of Dionysiac exuberance, and the hope of future blessedness which it implies, two peacocks, birds of immortality, are completely in accord". This contrast of light can be seen in the picture of the main interior. [21] A cast replica has been placed in the church, though in the ambulatory; presumably its original position was in the centre of the church, now occupied by the altar. Santa Costanza is a 4th-century church in Rome, Italy, on the Via Nomentana, which runs north-east out of the city. Essi adornano la volta di un edificio rotondo, e rappresentano scene di vendemmia, la qual cosa ha indotto molti a credere che si trattasse di un antico tempio di Bacco trasformato più tardi in oratorio cristiano.